SaraIdaSofia! -

Harregud!

Gokväll!!
Jag ska börja med att säga att jag verkligen njuter av att det är helg =)
Sen kan jag också meddela att tjälknölen jag gjorde blev ju GUDOMLIG!! helt perfekt rosa/röd och fruktansvärt saftig och god!!
Till detta serverades en form av potatiskaka, fyllda paprikor, rödvinsås och en stoor sallad!! Givetvis blev de lite vin till det hela också och jag njöt hela middagen, till efterrätt bidde det massa olika bär täckta med vit choklad som jag hade i ugnen och vaniljglass till det, helt klart en 10poängare hela middagen =)
Var förbi min söta farfar med lite kött och han blev ju något lycklig
(han älskar kött och tjälknölen gick mer än hem)

Nu sitter vi bänkade i soffan, mätta och belåtna och kikar på Milan-Siena, jag blev en aningens dank men va gör det!?
Loppan hon har då gott an heela kvällen lång och först vid 9 vek hon in årorna och slummrar nu som en stock =)
Min man ser också ut att ha slummrat till i soffan =P

Imorgon är det söndag och det blir träning på morgonkvisten sisådär vid 10 inne i staden å sedan får vi se vad dagen bjuder på!
Nu ska jag återgå till tv'n och kanske blir det att hyra "smufarna" har ju som hört att den ska vara ganska bra!!

I veckan måste vi också ta tag i julklappshandlinge, vi har nästan inte ens börjat.. harregud, varför ska man alltid vara ute i sista sekund.. Jag kommer vara en av alla puckon som far ut dagen innan julafton i hopp om att hitta dom sista julisarna.. Gissar även att vi kommer vara väldigt många som är ute i sista sekund!
Näe men förhoppningsvis kan vi ordna det där så fort som möjligt!
Nuså, ha en trevlig lördagskväll!

Om ni vill ha ett bra recept på tjälknöl så kan jag ge er ett här:

Koka ihop en lag:
1 dl salt per 1 liter vatten,
Torkade enbär
Timjan
Pepparblandning
Oregano
2 klyftor vitlök
2 lagerblad

Koka i 4 minuter och ställ sedan in den i kylen över natten!

He ugnen på 70grader, stoppa in köttet (fruset) innan du kryper isäng.

När du sedan kliver upp så tar du ut köttet (65-70grader i)
lägger det i lagen (se till så att lagen täcker hela köttbiten) och låt det ligga där i 5h
Skiva sedan i tunna skivor och lägg upp på ett fat - redo att avnjutas!



Sen så har jag även ett lite roligt tips på fyllda paprikor på ett väldigt enkelt sätt:

Skär av bottnen på papriken (i den storlek som du vill ha "skålen")
Hacka 1 rödlök och några skivor skinka fint, rör i en tub skinkost.
Fyll upp paprikorna och toppa med västerbottensost! in i ugnen på 200grader tills osten smält och fått lite färg!! =)

Pussåkram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0